„Lojalny klient kupuje szybciej, częściej, więcej i drożej”, tylko po co komu taki klient? Przecież, żeby być w czymś dobry, trzeba bez przerwy trenować. Także sprzedaż. Dlatego zapraszam Was do nauki naszej metody szybkiego i skutecznego pozbycia się takiego lojalnego klienta.

1) Obiecuj i nie dowoź obietnic

Znacie to? W reklamie, katalogu, na stronie www to coś, co zamówiliście, wyglądało niesamowicie. W rzeczywistości po otworzeniu pudełku już takie niesamowite nie jest. Obiecywano Wam usługę, szybką, prostą, skuteczną i w dobrej cenie, a wyszło jak zawsze… Obiecać coś, a potem zawieść Waszego klienta, to jest właśnie to co, najczęściej, kończy Waszą przygodę z lojalnością klienta.

2) Traktuj nowego klienta dużo lepiej niż tego lojalnego

Dawajcie nowym klientom rabaty, zniżki, pierwszeństwo w obsłudze i inne benefity. A gdy Wasz stały klient upomni się o takie samo traktowanie, dajcie mu znać, że już jest klientem i żadne specjalne traktowanie się mu nie należy.

3) Powołuj się na „drobny druk”

Stały klient dzwoni z reklamacją? Oczywiście, że nie da się jej uwzględnić, bo na stronie 74 umowy jest adnotacja, że taka reklamacja należy się tylko klientom z inicjałami MC. I to tylko w parzyste dni, przystępnego roku w kalendarzu Majów. Pan, nie wie, kiedy to jest? Oooo jak mi przykro!

4) Utrudniaj kontakt

Masz drogi Kliencie jakiś problem albo pytanie? Oczywiście, że możesz się z nami skontaktować. Proszę wysłać nam e-mailem formularz pytania, który możesz zamówić pocztą, a my rozpatrzymy Twoją prośbę w ciągu 30 dni i jeśli zostanie taka prośba rozpatrzona pozytywnie, wyślemy w naszym wewnętrznym systemie, komunikat z odpowiednim numerem kontaktowym.

5) Sprzedawaj to, co przynosi Ci największy zysk

Potrzebujesz drogi kliencie pompki do wypompowania wody z oczka wodnego? Jak często to robisz? Dwa razy do roku a oczko ma 5 litrów pojemności? Oczywiście, że potrzebujesz najwyższej jakości pompy, która może nieprzerwanie pracować 100 tys. godzin z wydajnością metra sześciennego na minutę. W końcu mamy na niej 700% marży, a nie słabiutkie 100% na takiej, jak naprawdę potrzebujesz…

6) Maksymalnie utrudniaj

Chcesz do nas kupić? Zaloguj się na naszą platformę wszystkimi swoimi danymi. Wymyśl hasło na co najmniej 40 liter, 12 cyfr i 4 znaki specjalne. Wypełnij dane do dostawy, co najmniej trzykrotnie. Znajdź numer naszego konta. Zrób przelew. Odbierz kod wysłany smsem, ale dopiero po zalogowaniu się na kolejną stronę. Poczekaj na kontakt od kuriera. Podaj mu adres dostawy, który musi być inny niż ten podany nam. Zapłać za dostawę bezpośrednio kurierowi. Wyłącznie gotówką i dokładnie określoną kwotę. Podpisz formularz otrzymania produktu w 24 kopiach i poczekaj na dostawę następnym kurierem. I już! Ciesz się z naszego produktu.

7) Staraj się na siłę wciskać dodatkowe usługi

Do zakupu ubezpieczenia na dom polecamy dodanie ubezpieczenia zdrowotne dla Waszego ukochanego zwierzaka. A nie mają Państwo zwierzaka? No cóż, takie ubezpieczenie jest jak najbardziej potrzebne, bo w końcu kiedyś Państwa dzieci będą chciały mieć chomika. A wiecie Państwo, ile kosztuje leczenie chomika? A nie mają Państwo dzieci… no cóż, przecież nikt nie powiedział, że nie mogą Państwo za jakiś czas, ich mieść, a wtedy takie ubezpieczenie będzie jak znalazł…

8) Generalizuj

Dzień dobry, Jesteście Państwo szczęśliwymi posiadaczami samochodów naszej marki. Niestety wykryliśmy pewną usterkę, którą trzeba usunąć. Jeśli mają państwo samochód z 5 serii produkcyjnej w roku 2018 z numerami seryjnymi pomiędzy xxxx 4 xxxx i xxxxu 6 xxxx, proszę natychmiast zgłosić się do naszego serwisu (odpowiedni dla Państwa zamieszkania znajdą Państwo na naszej stronie www). Taki przekaz kierowany do wszystkich na pewno zachęci Waszych Stałych Klientów do poszukania sobie nowej ulubionej marki.

9) Projektuj usługi i produktu pod własne potrzeby

„… i wtedy jak odznaczycie faktury do płatności, to możecie w pdf wydrukować sobie dane do wypisania czeku oraz pokaże Wam się taka fajna małpka, która będzie chudnąć w miarę ubywania pieniędzy na koncie firmowym, albo grubieć jak tych pieniędzy nie będzie. Tak dla zabawy. Czy możemy zintegrować ten program z bankowością internetową? Nie, po co? Nie, ma to, jak stare dobre czeki. My ich używamy od lat i naprawdę nie ma powodu, żeby coś zmienić. Wy nie używacie czeków? A to duży błąd!”

10) Nigdy się nie zmieniaj

„Od piętnastu lat mamy takie same menu! Wszystko smaczne i zdrowe to, co mamy zmieniać? Klienci się przejedli pizzy? Proszę Pana, pizzy nie da się przejeść! No, nie ma klientów, ale to przez to, że miasto pozwoliło na otwarcie nowej knajpy!” – autentycznie tak wyglądała moja rozmowa z jednym restauratorem stojącym na krawędzi bankructwa. Chcesz zrezygnować ze stałych klientów? Nigdy się nie zmieniaj. Rób ten sam produkt, świadcz identyczne usługi przez lata. Na pewno w pewnym momencie, Twoi stali klienci pójdą gdzieś indziej, spróbować czegoś nowego.

Prosty przepis na sukces. Wprowadź w swojej firmie w życie, jak najwięcej z tych punktów, a już wkrótce będziesz miał/a szansę wykazać się w sprzedaży i pozyskiwaniu (na chwilę) nowych klientów. W końcu Twoja firma będzie miała na co wydawać dodatkowe pieniądze, poświęcać czas i kto wie, może w niedługim czasie zniknie z rynku, a Ty będziesz miał/a szansę sprawdzić się w jakieś nowej roli.
Oto właśnie chodzi, co nie?